OD 11.02.2011 FORUM PEŁNI WYŁĄCZNIE ROLĘ ARCHIWALNĄ. NIE JEST MOŻLIWA REJESTRACJA ANI DODAWANIE WYPOWIEDZI.
kognitywistyka.net: forum Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

 Ogłoszenie 
OD 11.02.2011 FORUM PEŁNI WYŁĄCZNIE ROLĘ ARCHIWALNĄ. NIE JEST MOŻLIWA REJESTRACJA ANI DODAWANIE WYPOWIEDZI.

Poprzedni temat «» Następny temat
Brain Friendly Learning
Autor Wiadomość
Mikolaj Pawlak


Posty: 130
Skąd: Poznań/Filadelfia
Wysłany: 2008-05-14, 18:08   

Leszek Nowaczyk napisał/a:
(...) Nawiasem mówiąc: to, o czym piszemy, nie dotyczy tylko nauczania języków obcych, tylko nauczania w ogóle!

Gdyby tak było, to "uprzejmie donoszę", że słuchanie jest jak najbardziej zalecane w nowych metodach, zmienia się raczej to, co następuje po słuchaniu, np. w ćwiczeniach Listen & Answer zamiast Listen & Repeat.


Bylbym ostrozny z generalizowaniem technik uczenia jezykow na nauczanie "czegokolwiek".

Kwestia techniki jest wtorna do zamierzonego celu. Sluchanie jest jak najbardziej dobre na "prawie wszystko", ale to nie jest jedyna metoda nabywania jezyka.
_________________
pozdrawiam,

Mikolaj Pawlak
 
 
Leszek Nowaczyk
Administrator


Posty: 765
Skąd: Poznań
Wysłany: 2008-05-14, 22:05   

Witam,

Mikołaju, jeśli chodzi o wzajemne rozumienie się to ... chyba jeszcze wszystko przed nami :-)
Zacytowałeś mnie składając razem dwie części mojej wypowiedzi odnoszące się do różnych spraw (można sprawdzić). Fragment o "nauczaniu w ogóle" dotyczył tego, że w nauczaniu są "pokutujące schematy" - stare/nieefektywne - i są nowe podejścia, skuteczniej wspomagające proces nauczania/uczenia się. Obstaję przy moim poglądzie, że dotyczy to nie tylko nauczania języków obcych ale "nauczania czegokolwiek".

Uspokajam też, że zagadnienia taksonomii celów nauczania i wynikające z nich konsekwencje dla doboru metod są mi, przynajmniej pobieżnie, znane :-)

Pozdrawiam
 
 
Mikolaj Pawlak


Posty: 130
Skąd: Poznań/Filadelfia
Wysłany: 2008-05-14, 23:49   

Leszek Nowaczyk napisał/a:
Uspokajam też, że zagadnienia taksonomii celów nauczania i wynikające z nich konsekwencje dla doboru metod są mi, przynajmniej pobieżnie, znane :-)


Chodzilo mi o cel w nauczaniu jezyka obcego w kontekscie praktycznym. Jesli zamierzamy czytac proze to technika uczenia bedzie inna anizeli jesli chcemy sie dogadac w barze. Nauczyciel zawsze dziala w ograniczonym czasie, jesli nie mozna nauczyc sie "wszystkiego" to jakos trzeba ustalic priorytety.
_________________
pozdrawiam,

Mikolaj Pawlak
 
 
Marek Kasperski


Posty: 168
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-10-13, 17:11   

Wydawalo mi sie, ze jest temat nt. wykorzystania kognitywistyki do nauczania, a zalozony przez Leszka (?)... A moze to ten, w ktorym pisze...

W kazdym badz razie - artykul Poznaj prawa rzadzace uczeniem sie .
 
 
Leszek Nowaczyk
Administrator


Posty: 765
Skąd: Poznań
Wysłany: 2008-10-13, 18:06   

Witam,

Marek Kasperski napisał/a:
Wydawalo mi sie, ze jest temat nt. wykorzystania kognitywistyki do nauczania, a zalozony przez Leszka (?)

jako żywo, jest! :-)

Jeśli zaś chodzi o zalinkowane "poznawanie praw uczenia się" - ujmę to, delikatnie, tak: są lepsze teksty na ten temat :-) Ale na pewno jest to ciekawy przykład, jak można spalić coś całkiem sensownego ...

Pozdrawiam
 
 
Jarek Mazurek.


Posty: 700
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2009-06-06, 17:27   

Skoro dziś jest powszechny dzień pisania postów (na tym forum) to podzielę się jeszcze jednym doświadczeniem.

Czytam (i wdrażam w życie) książkę Edwarda Hasteda "Sprzedaj swój software".
Tytuł IMO jest trochę mylący, bo mówi tylko o jednym aspekcie wielkiego procesu, opisanego w treści.
Książka omawia całe zagadnienia: od pomysłu, przez założenie firmy, werbowania i motywowania pracowników, do tworzenia oprogramowania, marketingu, sprzedaży, aktualizacji itd.
Powinni ją przeczytać wszyscy potykający się zawodowo o tworzenie oprogramowania, a szczególnie kierownicy działów IT.
Dla mnie stała się biblią.

Czyta się ją wyśmienicie, ponieważ autor dobrze zna metodykę pisania książek przyjaznych czytelnikowi / użytkownikowi.

Na tym forum chciałem tylko przytoczyć fragmenty o tym, co powinno cechować instrukcję obsługi do oprogramowania (ale chyba też każdą inną):
Cytat:

- Twórz krótkie zdania
- Stosuj krótkie i wyraziste słowa
- Wybieraj słowa, które przywołują obrazy
- Odrzucaj przymiotniki
- Koncentruj się na czasownikach
- Rzadko używaj pojęć technicznych
- Podawaj znaczenie akronimów przy pierwszym ich użyciu
...
Oko to organ, który porusza się dzięki mięśniom, i podobnie jak nogi i ręce ulega zmęczeniu. Jeśli wiersz tekstu jest zbyt długi, oko męczy się bardzo szybko. To dlatego, że oko nie podąża liniowo za wierszem tekstu. Odczytuje ono tekst fragmentami po około sześć znaków i spacji, przeskakując do kolejnych fragmentów.
...
Badania dowiodły, że optymalna długość wiersza tekstu w języku angielskim mieści się w zakresie od 30 do 65 znaków (około 6 - 11 słów). Optymalny akapit ma około siedmiu wierszy, a idealna strona powinna składać się z nie więcej niż 32 wierszy ...
Rozmiar czcionki powinien mieścić się w zakresie 10 do 12 punktów.

Naprawdę gorąco polecam.

Jednocześnie czytam, ostatnio kupione na Allegro, "Umysły zwierząt".
Układ i treść tej książki nie za bardzo stosuje się do zasad "Brain Friendly Learning".
_________________
"...jeśli tylko potrafimy sobie coś wyobrazić, to prędzej czy później ktoś to zrobi..."
Ostatnio zmieniony przez Jarek Mazurek. 2009-06-06, 17:38, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Support forum phpbb by phpBB Assistant
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xandgreen created by spleen modified v0.3 by warna

CogNews.net




Patronat Medialny kognitywistyka.net

patronat medialny

patronat medialny


Dni Mózgu 4

patronat medialny


Ways to protolanguage