OD 11.02.2011 FORUM PEŁNI WYŁĄCZNIE ROLĘ ARCHIWALNĄ. NIE JEST MOŻLIWA REJESTRACJA ANI DODAWANIE WYPOWIEDZI.
kognitywistyka.net: forum Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

 Ogłoszenie 
OD 11.02.2011 FORUM PEŁNI WYŁĄCZNIE ROLĘ ARCHIWALNĄ. NIE JEST MOŻLIWA REJESTRACJA ANI DODAWANIE WYPOWIEDZI.

Poprzedni temat «» Następny temat
KONKURS!! Psychologia poznawcza w 3 ostatnich dekadach XX w.
Autor Wiadomość
Slawomir Wacewicz
Administrator


Posty: 1117
Skąd: Toruń
Wysłany: 2007-03-13, 02:14   KONKURS!! Psychologia poznawcza w 3 ostatnich dekadach XX w.

* * *


Redakcja wortalu naukowego www.kognitywistyka.net ma przyjemność ogłosić drugi z serii konkursów związanych objęciem patronatów medialnych nad ukazaniem się na rynku nowych książek z naszej dziedziny wiedzy.
Obecny konkurs związany jest z promocją antologii klasycznych tekstów z psychologii poznawczej, pod redakcją prof. Zdzisława Chlewińskiego:




Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku


* recenzja książki
* wywiad z prof. Chlewińskim (wkrótce)
* zobacz też poprzedni konkurs, dotyczący książki UMYSŁ. Czym jest i jak działa

Zasady
1. Konkurs rozpoczyna się w poniedziałek 19.03 o godzinie 20:00, kiedy to wątek ten zostanie odblokowany i pojawi się w w nim JEDNO pytanie konkursowe.

2. Odpowiedzi będzie można udzielać poprzez wpis w wątku konkursowym (czyli w tym wątku); przypomnijmy, że wpisywać się na forum mogą jedynie zarejestrowani użytkownicy - zgodnie z regulaminem wymagana jest rejestracja z imienia i nazwiska.

3. Przewidujemy opisową formę odpowiedzi, a ich długość powinna wynosić około 400 do 800 słów.

4. Na odpowiedzi czekamy równo tydzień, czyli do poniedziałku 26.03, do godziny 21:00, kiedy to wątek zostanie zablokowany.

5. Odpowiedzi oceni redakcja wortalu, która wyłoni trójkę zwycięzców.
Wyniki zostaną ogłoszone najpóźniej tydzień po zakończeniu konkursu.

6. Nagrodami są trzy egzemplarze książki Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku .
Na zwycięzców czeka więc nie lada gratka, bo rynkowa cena książki to 99złotych!

7. Laureatom trzech pierwszych miejsc książki zostaną wysłane pocztą.

8. Ewentualne pytania na temat konkursu prosimy zadawać w dziale "Sprawy Techniczne".

Ustalenia dodatkowe
1. W konkursie nie wezmą udziału osoby wchodzące w skład redakcji wortalu kognitywistyka.net, ani członkowie ich rodzin.
2. Odpowiedzi udzielone przez użytkowników zarejestrowanych niezgodnie z regulaminem - tj. takich, których nazwa nie zawiera imienia i nazwiska - nie będą przyjmowane.
3. Ze względu na konkursowy charakter, zaleca się nieedytowanie swoich wpisów w tym wątku. Inaczej niż na całym forum, zamiast edycji należy wysłać kolejny wpis.


Pozdrawiamy!
_________________
http://www.home.umk.pl/~wacewicz/
Ostatnio zmieniony przez Slawomir Wacewicz 2007-04-26, 23:21, w całości zmieniany 8 razy  
 
 
Slawomir Wacewicz
Administrator


Posty: 1117
Skąd: Toruń
Wysłany: 2007-03-19, 20:00   

Otwieram konkurs!

Jednocześnie zmieniam godzinę zamknięcia konkursu na 21:00 (za tydzień, czyli w poniedziałek 26.03).

Oto pytanie konkursowe:

Jakie dwie lub trzy książki z szeroko rozumianej tematyki kognitywistycznej nie zostały jeszcze przetłumaczone na język polski, choć najbardziej na to zasługują?


Czekamy na propozycje poparte odpowiednim uzasadnieniem (całość 400 do 800 słów) w tym wątku. Oczywiście odpowiedzi nie mogą się powtarzać, więc - w pewnym sensie - kto pierwszy, ten lepszy. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ktoś proponuje ten sam tytuł, lecz uzasadnia wybór w całkowicie inny sposób, niż poprzednik.
Trzy osoby, których propozycje redakcja wortalu uzna za najciekawsze i najlepiej uzasadnione, zostaną nagrodzone egzemplarzem książki Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku .

Czekamy na wpisy!

PS:
1. Prosimy w dalszej części wątku wklejać jedynie odpowiedzi konkursowe.
2. Wszelkie pytania, komentarze, itd. prosimy zadawać w dziale "Sprawy techniczne".
3. Prosimy - inaczej, niż w pozostałych, "zwykłych" wątkach - nie edytować swoich wypowiedzi w tym wątku - odpowiedzi, które zostaną zmienione mogą zostać uznane za nieważne!
_________________
http://www.home.umk.pl/~wacewicz/
Ostatnio zmieniony przez Slawomir Wacewicz 2007-03-19, 20:07, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
Adam Grzelec

Posty: 14
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2007-03-20, 11:19   

Trzy książki, które chciałbym w najbliższym czasie ujrzeć na półkach polskich księgarń?

1. David Chalmers "The consciouss mind" - jeden z najwybitniejszych współczesnych badaczy zajmujących się problematyką umysłu i jedna z najciekawszych pozycji z zakresu filozofii umysłu wydanych w ostatnich latach. Pojęcia takie jak "trudny i łatwy problem świadomości", "zasada organizacyjnej niezmienniczości" , czy "teoria podwójnego aspektu informacji" na stałe weszły do leksykonu kognitywistów. Mimo to książka wciąż nie doczekała się tłumaczenia w całości. (Recenzja Tadeusza Ciecierskiego: http://www.filozofia.pl/recenzje/tadek.php3)

2. "A Companion to Cognitive Science" pod redakcją Williama Bechtela i George'a Grahama - powszechnie znany i używany na całym świecie podręcznik, który podejmuję próbę w miarę całościowego ogarnięcia podstaw nauki poznawczej, pozwala na zapoznanie się z metodologią i obszarem badań kognitywistyki. Brak takiej pozycji w języku polskim jest szczególnie dotkliwie odczuwany przez studentów kognitywistyki, którzy muszą kupować (no, czasem kserować:)) osobne (i wiadomo: nienajtańsze) podręczniki do każdej dyscypliny i subdyscypliny wchodzącej w skład kognitywistyki, nawet jeśli chcą się zapoznać tylko z podstawami zagadnienia. (http://mechanism.ucsd.edu/~bill/companion.html)

3. George Mather "Foundations of perception" - percepcja, jeden z najciekawszych i zarazem najtrudniejszych problemów kognitywistyki, styczny z niemal każdą z jej dyscyplin składowych. Podobnie jak w przypadku "A companion to cognitive science" brak na polskim rynku pozycji rzetelnej, a zarazem wyczerpującej. Biorąc pod uwagę wagę zagadnienia uważam to za dość poważny problem. (http://www.psypress.co.uk/mather/)

Pomijam tu problem, że in contemporary science bez angielskiego ani rusz, więc brak tłumaczeń jest może jakąś metodą dydaktyczną:) Ale to temat do innego wątku.

Pozdrawiam.
 
 
Slawomir Wacewicz
Administrator


Posty: 1117
Skąd: Toruń
Wysłany: 2007-03-20, 17:34   

Adamie, witam na Forum.

Przypominam, że wymogiem uznania wpisu za odpowiedź konkursową jest długość od 400 do 800 słów. "Word count" pokazał 231 w Twoim wpisie (łącznie z "Pozdrawiam." :) ). Zachęcam Cię, abyś rozbudował wpis o te 200 słów - tak, aby wziął on udział w naszym konkursie. Jesli tak, to pierwszy (obecny) wpis zostaw w obecnym kształcie, tj. NIE EDYTUJ GO, lecz wyslij kolejny wpis już z kompletną odpowiedzią.

Pozdrawiam
_________________
http://www.home.umk.pl/~wacewicz/
 
 
Marek_Pietraszczyk


Posty: 103
Skąd: United Kingdom
Wysłany: 2007-03-21, 19:13   

Mózg idzie do szkoły


Ludzie rozumieją jak używać ognia, słów, wiatru, do wytwarzania energii elektrycznej, stali, do budowy mostów, ruchomych obrazów do wywoływania określonych emocji. Dziś wiedza ta głownie opiera się na wiedzy „explicit”, znajomości formalnych zasad, prawidłowości rządzących danymi zjawiskami, ale powstanie tej wiedzy formalnej odbywało się w znacznym stopniu „implicit”. Można to porównać do dziecka, które nauczyło się zasad gramatyki i semantyki długo po tym, jak wypowiedziało pierwsze poprawne gramatycznie zdanie.

Wiemy bardzo dużo o tym jak uczyć. Pedagogika, antypedagogika, pedagogika Marii Montessori, pedagogika naturalistyczna, wiele nurtów, wiele teorii; jak uczyć, żeby nauczyć ? Trzeba jednak uczciwie przyznać, że dopiero od niedawna w badaniach nad procesami uczenia się zaczęto odchodzić od traktowania procesu uczenia się w oderwaniu od procesów mózgowych, a przecież „mózg powoduje umysł, a umysł jest tylko cechą umysłu”(Searele J.). Dlaczego więc traktowano tak długo mózg, jak czarną skrzynkę, do której „coś się wkłada i coś otrzymuje” ? Powód był prosty – brak narzędzi pozwalających obiektywnie badać procesy mózgowe, także te, towarzyszące uczeniu się.

Nadszedł czas, żeby specjaliści w zakresie edukacji rozumieli wyniki badań nad ludzkim umysłem i mózgiem, i aby wyciągnęli z nich lekcję, której tematem jest spojrzenie na edukację adekwatne do współczesnej wiedzy. Na świecie już od kilku lat działa ruch nazwany brain based education, który postuluje, iż należy wykorzystać wiedzę z dziedziny neuronauk w praktyce uczenia się i nauczania
(Goswami U., Nature Reviews Neuroscience 7, 406-413,May 2006 W: http://www.nature.com/nrn.../nrn1907.html).

Wobec tego w czym problem ? Pies jest tu pogrzebany, że zmian do praktyki nauczania nie wdrożą specjaliści od neuroscience, tylko nauczyciele. Ci drudzy nie zawsze rozumieją o co chodzi naukowcom i jakie implikacje mają coraz to nowe odkrycia (Bruer J., nature neuroscience supplement, volume 5, november 2002, pp. 1031 –1033); popełniając czasem „błąd pediatry”.

W Polsce zaczyna się mówić o neurodydaktyce (http://scholaris.pl/Portal?secId=lista_S_osoby&refId=TX1885S1A442G8C50W2I88SK&mod=o&idx=TX1885S1A442G8C50W2I88SK ). Niewiele jest jednak publikacji książkowych na ten temat, a jeśli już są, to opierają się głównie na popscience. Żeby nie przejść od czarnych skrzynek do szklanych skrzynek, proponuję specjalistom od edukacji dwie publikacje: (pod redakcją)

1)
Flavia Santoianni i Claudia Sabatano Brain Development in Learning Enviroments: Embodied and Perceptual Advancments, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle 2007.

I:
2)
Flavia Santoianni i Elisa Frauenfelder Mind, Learning, and Knowledge in
Educational Contexts - Research Perspectives in Bioeducational Sciences
, Cambridge Scholars Press Ltd.London 2002.

Obie książki zostały zredagowane, jako zbiory artykułów, adresowanych przede wszystkim dla specjalistów zajmujących się edukacją. To, co je wyróżnia na tle innych publikacji wspomniany konkretny adresat, a także rzetelne naukowe podejście, przejawiające się w odwoływaniu się bezpośrednio do badań z dziedziny kognitywistyka. Cała plejada świetnych autorów dyskutuje jakie są implikacje dla Edukacji nowych i fascynujących odkryć jak działa mózg i umysł.

Obie książki nie zostały wydane w języku polskim, choć moim zdaniem taki zabieg pozwoliłby szerokiemu gronu pedagogów lepiej zrozumieć, jak uczyć, żeby nauczyć.


Marek Pietraszczyk.
 
 
Krzysztof Gorgolewski


Posty: 11
Skąd: Poznań
Wysłany: 2007-03-24, 18:09   

Najbardziej zasługujące na przetłumaczenie książki z szeroko rozumianej kognitywistyki? Charakter tej dziedziny każe głębiej zastanowić się na kategoriami wedle których oceniać będziemy czy dana pozycja zasługiwać ma na translatorski trud. Przecież tutaj nie dość, ze mamy wiele dziedzin i poddziedziń (czasem bardzo wyspecjalizowanych) ale dodatkowo wszystko bardzo szybko się zmienia i dezaktualizuje. Co więcej trzeba pamiętać, że rynek wydawniczy musi być dostosowany do poziomu rozwoju nauki w kraju. Musi to być dostosowanie sprytne bowiem wybiegające trochę w przód ponad aktualne akademickie potrzeby.

Mrzonką wydaje mi się stwierdzenie, że polskojęzyczny zasób literatury kiedykolwiek zaspokoi naukowe potrzeby kognitywistyki. Dlatego uważam, że warte przetłumaczenia są książki, które albo przedstawiają tezy przełomowe, które przeszły próbę czasu albo są dobrze skonstruowanymi aktualnymi podręcznikami zachęcającymi uniwersytety do poszerzania swojej edukacyjnej oferty.

Kierując się tymi kryteriami wybrałem spośród znanych mi nie przetłumaczonych książek dwie pozycje.

1.David Marr „Vision” (1985)
To opis obliczeniowego podejścia do reprezentowania i przetwarzania informacji wzrokowej. Można by też rzec, że jest to najlepsze przedstawienie owocu (niestety dość krótkiego) życia Davida Marra – Obliczeniowej Teorii Widzenia. Ten konstrukt nie tylko przedstawił nam nowe podejście do analizy percepcji wzrokowej, ale nakreślił sposób podejścia do problemów percepcyjnych w ogóle. Pierwszy z wymienionych aspektów jest dobrze zakorzeniony i logicznie wyprowadzony z poprzednich badań nad widzeniem. Autor zaczyna swój wywód od wstępu filozoficznego (co podkreśla jego kunszt jako matematyka i neuronaukowca pracującego laboratorium sztucznej inteligencji), wdaje się w polemikę z Gibsonem, dostrzega dychotomię strumieni przetwarzania informacji wzrokowej by płynnie przejść do opisu poszczególnych etapów przetwarzania wzrokowego. Dokonuje tego z precyzją zgodną z jego matematycznym wykształceniem, ale jednocześnie nie chowa się za wzorami i definicjami pozwalając sobie np. na wytłumaczenie czytelnikowi czym jest druga pochodna. Dodatkowo swój matematyczny model gdzie tylko jest to możliwe porównuje z biologicznymi podstawami działania układu nerwowego.
Warte podkreślenia jest też to, że Marr nie buduje całościowej teorii percepcji, ale jest świadomy własnych ograniczeń i mówi o tym wprost. Nie jest to książka, która ma wyjaśniać wszystko i (nieuchronnie) nie jest w stanie temu podołać, ale dobry opis pierwszych etapów przetwarzania wzrokowego.
Drugi aspekt, który pozwoliłem sobie zostawić na koniec to metodologia badań percepcji nakreślona przez Marr'a - podział na trzy warstwy: teorii obliczeniowej, algorytmów i sprzętowej implementacji. To właśnie chyba ten fragment (wraz odpowiedziami na polemiki zamieszczonymi na końcu książki) sprawił, że jest to dzieło przełomowe, które zmienia spojrzenie na procesy poznawcze.
2.George Mather „Foundations of Perception” (2006)
Ta w przeciwieństwie do „Vision” bardzo młoda pozycja ma też zupełnie inny charakter. Jest to podręcznik akademicki w formie „przeglądówki”. Nie jest to jednak sklecony pospiesznie zbiór artykułów, ale dobrze przemyślany podręcznik w zachodnim stylu. Wiedza jest tutaj przekazywana z głową – najpierw ugruntowana (wstępny rozdział wraz przeglądem idei filozoficznych dotyczących percepcji), a potem przekazywana w spójnych paczkach – modalność po modalności, zaczynając od rzeczy prostych kończąc na tych w których badania są na pograniczu spekulacji. Tutaj warto podkreślić, że autor znalazł złoty środek pomiędzy autorytarnym przedstawianie jednej koncepcji a pozostawieniem czytelnika w chaosie miliona sprzecznych teorii. Pochwały należą się też za podsumowania pozwalające ugruntować wiedzę, testy w formie elektronicznej pozwalające ją sprawdzić oraz tutoriale na końcu każdego rozdziału zawierające szczegółowe informacje na temat dodatkowych zagadnień (jak np dyskretna transformata Fouriera).
 
 
Kamala Kuźmicka

Posty: 9
Skąd: Toruń
Wysłany: 2007-03-26, 20:23   

Chciałabym wskazać na dwie bardzo ważne pozycje. Pierwsza z nich to książka Ledy Cosmides , Jerome H. Barkow i Johna Toby pt.'The Adapted Mind: Evolutionary Psychology and the Generation of Culture' a druga to powszechnie znana pozycja Syntatic Structure Chomskiego.
1.Leda Cosmides, Jerome H. Barkow i John Toby 'The Adapted Mind: Evolutionary Psychology and the Generation of Culture'
Dlaczego akurat Ci autorzy? Co na tyle ważnego wnoszą do zagadnień kognitywistyki aby warto było tłumaczyć ich książki i artykuły? Przede wszystkim zwracają uwagę na fundamentalną rzecz, o której tak często zapominamy podczas rozważań dotyczących umysłu – pochodzenie człowieka. Ogromny wkład jaki wnoszą to perspektywa ewolucjonistycznej psychologii. Umysł staje się adaptacją wytworzoną przez dobór naturalny. Ten sposób widzenia zagadnienia okazuje się być ogromnie płodnym i rodzi mnóstwo pomniejszych teorii i wyjaśnień pewnych zachowań , a także specyfiki ludzi jako gatunku. Daje zupełnie świeże i odkrywcze w swej prostocie wyjaśnienie. Poczynając od rewolucji w nauce z lat 40tych i 50tych, teorie zajmujące się świadomością i umysłem coraz bardziej odchodziły od człowieka w świat informatyki i robotów. Psychologia ewolucyjna przywraca zagadnienia kognitywistyczne na właściwe miejsce – miejsce zagadnień dotyczących człowieka.
2.Chomsky 'Syntatic Structure'
Zapewne wszyscy znają ten tytuł i autora. I nikomu nie trzeba tłumaczyć jak ogromny wpływ na kognitywistykę miała teoria Chomskiego. Cały rozwój lingwistyki kognitywnej, całe współczesne spojrzenie naukowców na język spowodowane jest właśnie tą książką. Ja jednak chciałabym się skupić nie na istotności dzieła (która jest oczywista), a na powodzie, dla którego książka nie została przetłumaczona. Przede wszystkim pomysł Chomskiego miał jednak jedną wadę - jego gramatyka skonstruowana była na przykładzie języka angielskiego i nie nadawała się do opisu większości innych języków. Język angielski posiada cechę, której nie mają języki o tzw. wolnym układzie słów - jest językiem, w którym każdy element zdania zajmuje określone miejsce. Jest to jeden z powodów, dla którego nauczenie się gramatyki angielskiej nie jest szczególnie trudne. O takim
języku mówimy, że jest językiem pozycyjnym. Z tego porządku wypływa dla nas kilka ważnych faktów. Na podstawie kolejności w zdaniu można określić, jaka jest funkcja każdego z tych wyrazów. W języku polskim funkcja wyrazów jest determinowana przez formę gramatyczną, a nie przez ich kolejność. Poza tym jest jeszcze jeden problem – zmiana kolejności słów w zdaniu akcentuje różne aspekty tego samego wydarzenia, a tego niestety nie sposób opisać za pomocą gramatyki Chomskiego. Poza tym gramatyka nie jest jedyną przeszkodą w stworzeniu dokładnej analizy języka. Olbrzymie znaczenie mają różne aspekty gramatyki często występujące w jednym z języków, bez odpowiedników w innych. Powstaje więc pytanie – czemu postuluje przetłumaczenie czegoś tak trudnego do tłumaczenia:). Po pierwsze można by przetłumaczyć książkę w oryginale, na czym zyskali by ludzie znający język angielski, ale nie w stopniu perfekcyjnym (tzn. nie rozumiejący np słownictwa naukowego używanego przez Chomskiego). Po drugie co z osobami nie władającymi angielskim w ogóle, mówiącymi po niemiecku, francusku, itp.? Po trzecie czy tłumaczenie nie ułatwiłoby spraw zrozumienia istoty teorii? I w końcu po czwarte czy nie narodziłoby to nowych pomysłów w związku z lingwistyką? Podsumowując, zdaję sobie sprawę, że tłumaczenie sprawiłoby ogromne trudności, ale czy korzyści nie przerosłyby kosztów?
 
 
Adam Grzelec

Posty: 14
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2007-03-26, 20:49   

Jako, że zostało mi jedynie 20 minut i oczywiście rozumiem, że regulamin jest rzeczą bardzo ważną, naruszę go jedynie połowicznie. W wierszu każde słowo, w zależności od zajmowanej pozycji jest, liczebnie równoważne kilku - kilkunastu wyrazom w innego rodzaju wypowiedzi. Czy argument taki jest wystarczający, pozostawiam ocenie Szanownego Jury. (nie znam żadnej pozycji poruszającej poniższe zagadnienie, jeśli jadnak takowa jest, powinna zostać niechybnie przetłumaczona)

to puste miejsce z tyłu


"The art of losing isn't hard to master."
Elisabeth Bishop


pamiętam była jesień
zmienialiśmy jaskinię

chyba miriam pierwsza to zauważyła
coraz mniej osób ma ogony
w zasadzie jeszcze tylko stary bill
i jego dwaj synowie


odpowiedziałem:
rzeczywiście ciekawe
nie zwróciłem na to wcześniej uwagi


stary bill zmarł niebawem
i jego synowie posmutnieli

john z roztargnienia zapomniał
podkulić ogon podczas polowania
i złapał go niedźwiedź

wtedy laski przestały lecieć na boba
który dokonał żywota jako stary kawaler

już nigdy później nie widzieliśmy
nikogo z ogonem


1. David Chalmers "The consciouss mind" - jeden z najwybitniejszych współczesnych badaczy zajmujących się problematyką umysłu i jedna z najciekawszych pozycji z zakresu filozofii umysłu wydanych w ostatnich latach. Pojęcia takie jak "trudny i łatwy problem świadomości", "zasada organizacyjnej niezmienniczości" , czy "teoria podwójnego aspektu informacji" na stałe weszły do leksykonu kognitywistów. Mimo to książka wciąż nie doczekała się tłumaczenia w całości. ( Recenzja Tadeusza Ciecierskiego: http://www.filozofia.pl/recenzje/tadek.php3 )

2. "A Companion to Cognitive Science" pod redakcją Williama Bechtela i George'a Grahama - powszechnie znany i używany na całym świecie podręcznik, który podejmuję próbę w miarę całościowego ogarnięcia podstaw nauki poznawczej, pozwala na zapoznanie się z metodologią i obszarem badań kognitywistyki. Brak takiej pozycji w języku polskim jest szczególnie dotkliwie odczuwany przez studentów kognitywistyki, którzy muszą kupować (no, czasem kserować:)) osobne (i wiadomo: nienajtańsze) podręczniki do każdej dyscypliny i subdyscypliny wchodzącej w skład kognitywistyki, nawet jeśli chcą się zapoznać tylko z podstawami zagadnienia. ( http://mechanism.ucsd.edu/~bill/companion.html )

3. George Mather "Foundations of perception" - percepcja, jeden z najciekawszych i zarazem najtrudniejszych problemów kognitywistyki, styczny z niemal każdą z jej dyscyplin składowych. Podobnie jak w przypadku "A companion to cognitive science" brak na polskim rynku pozycji rzetelnej, a zarazem wyczerpującej. Biorąc pod uwagę wagę zagadnienia uważam to za dość poważny problem. ( http://www.psypress.co.uk/mather/ )

Pozdrawiam.
 
 
Slawomir Wacewicz
Administrator


Posty: 1117
Skąd: Toruń
Wysłany: 2007-03-26, 21:03   

Zamykam wątek!

Rozstrzygnięcie najpóźniej za tydzień, ale raczej będzie to kilka dni.

Pozdrawiam
_________________
http://www.home.umk.pl/~wacewicz/
 
 
Slawomir Wacewicz
Administrator


Posty: 1117
Skąd: Toruń
Wysłany: 2007-03-30, 14:25   

Ogłaszam wyniki!

Jak nietrudno się domyslić, trójka zwycięzców to Marek Pietraszczyk, Krzysztof Gorgolewski, Kamala Kuźmicka; otrzymują oni po egzemplarzu Psychologii poznawczej w trzech ostatnich dekadach XX wieku. Propozycja Adama Grzelca, choć nie spełniła podanych wymogów (zasady to zasady...), jest co najmniej równie ciekawa i zostaje nagrodzona wyróżnieniem :) .

Największe rozbieżności zdań Redakcja miała w przypadku Kamali. Chwalono interdyscyplinarność wyboru i istotność pozycji. Z drugiej strony były wątpliwości:
- czy z Syntactic Structures po pół wieku da się jeszcze coś ważnego wycisnąć (Tomasz)?
- po polsku są Zagadnienia teorii składni i kilka opracowań o Chomskym, więc nie jest tak, że tu jest zupełna luka (Sławek).
Nb. trzeba pamiętać, że mimo specyficzności języka angielskiego, wcale nie nakłada on ograniczeń na gramatykę generatywną. Wręcz przeciwnie - jednym z ważniejszych celów gramatyki gen. były badania porównawcze mające doprowadzić do ustalenia pewnych uniwersaliów językowych, które byłyby dobrymi kandydatami na wrodzony składnik zdolności językowej (Universal Grammar, UG).
- wiarygodność psychologii ewolucyjnej jest ogólnie słaba, tym bardziej w wersji Ledy Cosmides. Buss jest (trochę) lepszy i jest dostępny po polsku, więc po co jeszcze Cosmides? (Jan)
- okropne literówki (powinno być: Syntactic Structures, John Tooby)...

Do propozycji Krzysztofa komentarze były następujące:
- wszyscy entuzjastycznie zgodziliśmy się z wyborem Marra :) i uznaliśmy trafność obu części uzasadnienia
- co do Perception były drobne wątpliwości: książka nowa, nowoczesna i bardzo dobra - ale to tylko podręcznik (Tomasz)

Do propozycji Marka uwagi były ogólne:
- na plus: sprecyzowana perspektywa i kontekst zastosowania praktycznego. Jeśli patrzeć pod tym kątem, to wiedza mogąca przydać się w edukacji mogłaby przynieść największy pożytek
- na minus (duży): to jednak nie są żadne klasyki i patrząc na kognitywistykę jako całość można wymienić mnóstwo bardziej 'zasłużonych' książek

Odnośnie propozycji Adama padły takie uwagi:
- podobało się zróżnicowanie: klasyk, kompendium, podręcznik (Tomasz)
- Chalmers niewątpliwie jest potrzebny po polsku (Marek)
- zupełnym zaskoczeniem, ale zaskoczeniem in plus, była propozycja Companiona. Faktycznie bardzo solidna pozycja i rzeczywiście byłaby niezwykle przydatna po polsku z wymienionych w uzasadnieniu względów (Sławek)

Pozdrawiam
PS: Temat jest ogólnie ciekawy, a propozycje inspirujące. Wkrótce założę osobny wątek,w którym redakcja poda swoje typy i będzie okazja do dłuższej dyskusji.
_________________
http://www.home.umk.pl/~wacewicz/
Ostatnio zmieniony przez Slawomir Wacewicz 2007-03-30, 14:26, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Marek_Pietraszczyk


Posty: 103
Skąd: United Kingdom
Wysłany: 2007-04-01, 16:57   

Witam.

Ja się bardzo cieszę z tej wygranej. Książki prof. Sanantonii i tak bym polecał na forum, a że trafiła się ku temu okazja...

Jestem pewien, że gdyby Adam Grzelc wcześniej zorientował się, że jego pierwsza praca nie spełniała wszystkich warunków, zmodyfikowałby swoją recenzję na spokojnie; wtedy redakcja miałaby trudniejszą decyzję.

Pozdrawiam.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Support forum phpbb by phpBB Assistant
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xandgreen created by spleen modified v0.3 by warna

CogNews.net




Patronat Medialny kognitywistyka.net

patronat medialny

patronat medialny


Dni Mózgu 4

patronat medialny


Ways to protolanguage