głównakognitywistykaencyklopedianauki o mózguSI i robotykaartykułyksiążkiz krajuwydarzenialinkio stroniepomoc
baner

Przejdź niżej

_

Zobacz też na stronie

_

Dorobek Redakcji strony

Marek Kasperski
okładka2007, konsultacja merytoryczna: D. Casacuberta, Umysł. Czym jest i jak działa, Świat Książki.

_

okładka2006, redakcja merytoryczna: T. Stafford, M. Webb, 100 sposobów na zgłębienie tajemnic umysłu, Onepress.

_

okładka2005, redakcja merytoryczna: J. Hawkins, S. Blakeslee, Istota inteligencji, Onepress.

_

okładka2003, książka autorska: M. Kasperski, Sztuczna Inteligencja, Helion, (nakład wyczerpany).

_

Tomasz Komendziński
okładkaredaktor pisma: "Theoria et Historia Scientiarum. An International Interdisciplinary Studies".

_

okładka2003, redakcja: O myśleniu procesualnym: Charles Hartshorne i Charles Sanders Peirce, Wyd. UMK.

_

okładka2002, redakcja merytoryczna: S. Pinker, Jak działa umysł, Książka i Wiedza.

_

okładka2002, redakcja wraz z A. Szahajem: Filozofia amerykańska dziś, Wyd. UMK.

_

Leszek Nowaczyk
2006, redakcja merytoryczna: Rusz głową -  jak szybko podnieść poziom swojej inteligencji, Świat Książki.
_

 

 
Tu jesteś: encyklopedia / przedstawiciele / N. Malebranche

_

10 sierpnia 2010
ostatnia modyfikacja

Nicolas Malebranche

Nicolas Malebranche
(1638-1715)

Paralelizm psychofizyczny

Teoria Malebranche'a nie jest bezpośrednio związana z genealogią Sztucznej Inteligencji, jednak warta jest przytoczenia ze względu na fakt, że stanowi doskonały przykład paralelnego dualizmu psychofizycznego, który w odróżnieniu od dualizmu interakcyjnego, zaprzecza wzajemnemu oddziaływaniu duszy i ciała. Malebranche różnił się od Kartezjusza nie tylko w tej sprawie. Akceptował wprawdzie substancjalny dualizm psychofizyczny, ale odszedł od racjonalizmu i oparł się na podstawach teologicznych. Twierdził mianowicie, że możliwości przyczynowania są pozbawione nie tylko byty duchowe, ale także fizyczne. Nie pozostaje zatem nic innego, jak tylko przypisać jedyną moc sprawczą woli boskiej, uznając to, co nazywamy przyczyną, za okazję, którą Bóg może wykorzystać do dokonywania zmian w świecie zgodnie ze swoją wolą. Przyczyny rzeczywiste przerodziły się u Malebranche'a w przyczyny okazjonalne, a dostrzegana w świecie harmonia (przejawiająca się między innymi we współdziałaniu duszy i ciała) okazała się rezultatem interwencji boskiej, będącej wiecznym i ciągłym procesem.

Koncepcja Malebranche'a nigdy nie cieszyła się wielką popularnością. Warto jednak zwrócić uwagę, że z paralelizmem mamy do czynienia również w teorii Leibniza, którego przemyślenia w dużym stopniu wpłynęły na pojęcie umysłu w ideologii Sztucznej Inteligencji.

 

Hasło:: Grzegorz Borawski.

 

Opracowanie jest fragmentem pracy: Genealogia i ideologia Sztucznej Inteligencji.

 

_

piśmiennictwo

_

Opracowania:

  • L. Chmaj, Okazjonalizm. Geneza i rozwój, Warszawa 1937.

_

w sieci

_

 

.

_

© Marek Kasperski / 2000-2008

 
 

Szukaj w wortalu

_

Oferta e-sklepu

okładkiTematyka: filozofia umysłu, filozofia języka, neuroscience, psychologia kognitywna, robotyka, sztuczna inteligencja

Autorzy: Arbib, Boden, Breazeal, Calvin, Churchland, Dennett, Edelman, Ekman, Gazzaniga, Greenfield, Hofstadter, Johnson-Laird, Kurzweil, Loftus, McCorduck, Minsky, Moravec, Norman, Pylyshyn, Searle, Schank, Stillings, Wortman...

więcej »

_

Oferta Partnerów

okładkaT. Stafford, M. Webb, 100 sposobów na zgłębienie tajemnic umysłu, Onepress 2006.

Nowości z wyd. Helion

_

Nasi Partnerzy

baner.baner.

_