głównakognitywistykaencyklopedianauki o mózguSI i robotykaartykułyksiążkiz krajuwydarzenialinkio stroniepomoc
baner

Przejdź niżej

_

Zobacz też na stronie

_

Dorobek Redakcji strony

Marek Kasperski
okładka2007, konsultacja merytoryczna: D. Casacuberta, Umysł. Czym jest i jak działa, Świat Książki.

_

okładka2006, redakcja merytoryczna: T. Stafford, M. Webb, 100 sposobów na zgłębienie tajemnic umysłu, Onepress.

_

okładka2005, redakcja merytoryczna: J. Hawkins, S. Blakeslee, Istota inteligencji, Onepress.

_

okładka2003, książka autorska: M. Kasperski, Sztuczna Inteligencja, Helion, (nakład wyczerpany).

_

Tomasz Komendziński
okładkaredaktor pisma: "Theoria et Historia Scientiarum. An International Interdisciplinary Studies".

_

okładka2003, redakcja: O myśleniu procesualnym: Charles Hartshorne i Charles Sanders Peirce, Wyd. UMK.

_

okładka2002, redakcja merytoryczna: S. Pinker, Jak działa umysł, Książka i Wiedza.

_

okładka2002, redakcja wraz z A. Szahajem: Filozofia amerykańska dziś, Wyd. UMK.

_

Leszek Nowaczyk
2006, redakcja merytoryczna: Rusz głową -  jak szybko podnieść poziom swojej inteligencji, Świat Książki.
_

 

 
Tu jesteś: encyklopedia / przedstawiciele / J. O. de La Mettrie

_

10 sierpnia 2010
ostatnia modyfikacja

Julian O. de La Mettrie

Julian O. de La Mettrie
(1709-1751)

Mechanicyzm Juliana O. de La Mettrie

Rozprawa Juliana Offreya de La Mettrie, niedwuznacznie zatytułowana Człowiek-maszyna, miała stanowić kontynuację poglądów Kartezjusza, jednak bliższa jest twierdzeniom sformułowanym przez Tomasza Hobbesa; zawiera ona także krytyczne uwagi wobec monadologii Leibniza.

La Mettrie uważał się za zwolennika kartezjanizmu w twierdzeniu, że za maszynę należy uznać nie tylko zwierzę, ale także ludzką duszę, czyli samego człowieka. Podobnie, jak myśliciele starożytni, filozof ten pojmował duszę wielofunkcyjnie, jako substancję myślącą i ożywiającą ciało. Uważał przy tym, że źródłem ruchu ciała może być tylko inne ciało, co prowadzi do twierdzenia, że dusza jest substancją materialną. A skoro jedną z funkcji duszy jest myślenie, to musi być ono procesem mechanicznym. Mechanicyzm ten odbił swe piętno na współczesnej, fizykalistycznej teorii umysłu.

Już Kartezjusz dostrzegł zależność duszy od ciała, lecz La Mettrie posługiwał się obserwowalnymi dowodami tej zależności dla uargumentowania swych materialistycznych tez (warto zauważyć, że taka jest również droga argumentacji we współczesnym fizykalizmie i funkcjonalizmie).

La Mettrie, odwołując się do fizyki, chemii, fizjologii i anatomii, formułował twierdzenia, które wyrażają pogląd, że funkcje umysłowe są zależne od stanu centralnego układu nerwowego. Czyni to tego francuskiego lekarza nowożytnym prekursorem ważnego etapu we współczesnej filozofii umysłu, zwieńczonego tak zwaną teorią identyczności stanów centralnych.

 

Hasło:: Grzegorz Borawski.

 

_

piśmiennictwo

_

W przygotowaniu. Tymczasem zobacz: serwis z książkami nakanapie.pl (książki, audiobooki, e-booki).

 

_

w sieci

_

w przygotowaniu

 

_

© Marek Kasperski / 2000-2008

 
 

Szukaj w wortalu

_

Oferta e-sklepu

okładkiTematyka: filozofia umysłu, filozofia języka, neuroscience, psychologia kognitywna, robotyka, sztuczna inteligencja

Autorzy: Arbib, Boden, Breazeal, Calvin, Churchland, Dennett, Edelman, Ekman, Gazzaniga, Greenfield, Hofstadter, Johnson-Laird, Kurzweil, Loftus, McCorduck, Minsky, Moravec, Norman, Pylyshyn, Searle, Schank, Stillings, Wortman...

więcej »

_

Oferta Partnerów

okładkaT. Stafford, M. Webb, 100 sposobów na zgłębienie tajemnic umysłu, Onepress 2006.

Nowości z wyd. Helion

_

Nasi Partnerzy

baner.baner.

_