głównakognitywistykaencyklopedianauki o mózguSI i robotykaartykułyksiążkiz krajuwydarzenialinkio stroniepomoc
baner

Przejdź niżej

_

Zobacz też na stronie

_

Dorobek Redakcji strony

Marek Kasperski
okładka2007, konsultacja merytoryczna: D. Casacuberta, Umysł. Czym jest i jak działa, Świat Książki.

_

okładka2006, redakcja merytoryczna: T. Stafford, M. Webb, 100 sposobów na zgłębienie tajemnic umysłu, Onepress.

_

okładka2005, redakcja merytoryczna: J. Hawkins, S. Blakeslee, Istota inteligencji, Onepress.

_

okładka2003, książka autorska: M. Kasperski, Sztuczna Inteligencja, Helion, (nakład wyczerpany).

_

Tomasz Komendziński
okładkaredaktor pisma: "Theoria et Historia Scientiarum. An International Interdisciplinary Studies".

_

okładka2003, redakcja: O myśleniu procesualnym: Charles Hartshorne i Charles Sanders Peirce, Wyd. UMK.

_

okładka2002, redakcja merytoryczna: S. Pinker, Jak działa umysł, Książka i Wiedza.

_

okładka2002, redakcja wraz z A. Szahajem: Filozofia amerykańska dziś, Wyd. UMK.

_

Leszek Nowaczyk
2006, redakcja merytoryczna: Rusz głową -  jak szybko podnieść poziom swojej inteligencji, Świat Książki.
_

 

 
Tu jesteś: encyklopedia / przedstawiciele / D. Hume

_

10 sierpnia 2010
ostatnia modyfikacja

David Hume

David Hume
(1711-1776)

Asocjacjonizm Davida Hume'a

Idąc śladami Locke'a, choć zmieniając nieco terminologię, David Hume podzielił przedstawienia (reprezentacje) na pierwotne wrażenia i pochodne od nich idee, które są wytwarzanymi przez umysł kopiami wrażeń. Wartość poznawczą idei Hume uzależnił od wierności kopiowania wrażeń. Wiedza może dotyczyć według Hume'a bądź faktów (poznawanych za pomocą wrażeń), bądź stosunków między ideami. Badanie stosunków między ideami odnosi się na przykład do twierdzeń matematycznych, których pewność jest niezależna od doświadczenia. Pewności takiej nie przypisał Hume twierdzeniom o faktach, co zmusiło go do szukania odpowiedzi na pytanie, czy poznanie może wykraczać poza stwierdzone fakty.

W toku swych rozważań Hume stwierdził, że wyjście poza stwierdzone fakty ma miejsce wtedy, gdy dopiero spodziewamy się zaistnienia jakichś faktów, tłumacząc to zauważonym wcześniej związkiem kauzalnym miedzy faktami. Uznając, że związki przyczynowo-skutkowe opierają się na instynktownym przyzwyczajeniu, czyli wrodzonej skłonności umysłu do oczekiwania powtórzeń, Hume nie tylko zakwestionował wartość poznawczą zasady przyczynowości, ale również zbudował fundamenty asocjacjonizmu. Na podobnej zasadzie Hume kwestionował istnienie substancji, której przyjęcie było według niego nieuzasadnionym, instynktownym wykroczeniem poza fakty, mającym swe podłoże w naturalnych skłonnościach umysłu.

Trudno nie odnieść wrażenia, że przemyślenia Hume'a były w dużej części komentarzami do filozofii Locke'a, konsekwentnie utrzymywanymi z dala od twierdzeń ontologicznych. Hume różnił się nadto od Locke'a w kwestii poznania rzeczywistości, gdzie rozum zastąpił biologicznie uwarunkowanym instynktem.

 

Hasło:: Grzegorz Borawski.

 

Opracowanie jest fragmentem pracy: Genealogia i ideologia Sztucznej Inteligencji.

 

_

piśmiennictwo

_

W przygotowaniu. Tymczasem zobacz: serwis z książkami nakanapie.pl (książki, audiobooki, e-booki).

 

_

w sieci

_

w przygotowaniu

 

_

© Marek Kasperski / 2000-2008

 
 

Szukaj w wortalu

_

Oferta e-sklepu

okładkiTematyka: filozofia umysłu, filozofia języka, neuroscience, psychologia kognitywna, robotyka, sztuczna inteligencja

Autorzy: Arbib, Boden, Breazeal, Calvin, Churchland, Dennett, Edelman, Ekman, Gazzaniga, Greenfield, Hofstadter, Johnson-Laird, Kurzweil, Loftus, McCorduck, Minsky, Moravec, Norman, Pylyshyn, Searle, Schank, Stillings, Wortman...

więcej »

_

Oferta Partnerów

okładkaT. Stafford, M. Webb, 100 sposobów na zgłębienie tajemnic umysłu, Onepress 2006.

Nowości z wyd. Helion

_

Nasi Partnerzy

baner.baner.

_